Van Hanoi naar de bergen, rijstvelden, het diepe Noord-Vietnam in tot aan de grens van China, naar Halong Bay, Cat Ba en uiteindelijk weer terug in Hanoi. Elf dagen door Noord-Vietnam op de motor gaat een van de hoogtepunten zijn van je reis. Lees verder voor de motorroute door Noord-Vietnam.
Twijfel niet en doe het.
Het idee
Het idee begon in Nederland, mijn vriend rijdt motor en ik toen nog niet. Het is inmiddels 4 jaar geleden dat we twee motoren (schakelbrommertjes) hebben gekocht en door Noord-Vietnam zijn rondgereden. Hoe vet zou het zijn als we twee motoren op de kop konden tikken en hiermee het land konden ontdekken. Totale vrijheid. Zo gezegd zo gedaan en daar begon mijn avontuur als niet-motorrijder. In deze blog beschrijf ik vooral over de motorroute door Noord-Vietnam. Onze ervaringen over het rijden zal ik later delen.
* Dag 1 Hanoi * Dag 2 – 4 Ba Be Lake * Dag 5 Cao Bang * Dag 6 Dam Thuy * Dag 7 Langson * Dag 8 Ha Long Bay * Dag 9 Cat Ba * Dag 10 Hai Phong * Dag 11 Hanoi
Dag 1 Hanoi
In Hanoi, ons startpunt, hebben we onze motoren gekocht van een Nederlands stel inclusief helm en het benodigde kentekenbewijs. Rek achterop de motor en binders om de backpack achterop de motor vast te binden.
Het plan om vroeg weg te rijden (lees: 06:30u) viel in het water omdat we de motoren niet aankregen. Ze hadden 2 dagen stil gestaan en daardoor liepen ze niet al te best meer. Het werd al gauw druk in Hanoi en hier hebben wij ons doorheen geslagen uiteindelijk!
Hanoi is ontzettend druk, maar wel oke om te rijden. Zelfs als je nog nooit hebt gereden. Mij is ook overkomen dat ik de motor liet afslaan midden op een kruispunt, maar iedereen rijdt netjes om je heen (gelukkig!).
Dag 2 (3 – 4) Ba Be Lake

We hadden van te voren besloten om in het plaatje Ba Hang te overnachten. Aangezien we hier al binnen 2-3 waren en het pas 11 uur in de ochtends was, besloten we om een kop koffie te drinken en weer verder te rijden. We reden via Thái Nguyên meer naar het noorden. Via airbnb hadden we verderop in het Noorden een slaapplek gezien bij lokale mensen thuis die zelf geen Engels spraken.
Onderweg kwamen we langs prachtige rijstvelden, reden we door de bergen omhoog en omlaag richting Ba Be Lake. Een prachtige weg. Het laatste gedeelte rijd je over een zandpad langs de rand van de weg zo naar beneden naar het meer. Vergt wat rijvaardigheden, maar na een dag op de motor krijg je het vanzelf onder de knie.
Na 11 uur rijden kwamen we gelukkig voor het donker aan en konden we overnachten bij de familie van de Airbnb. Het was echt een lange rit, dus als tip slaap lekker ergens onderweg!


Dag 5 Cao Bang
Na even heerlijk bij te zijn gekomen bij Ba Be Lake, waar we overigens nog wel een dikke week hadden willen blijven zijn we weer op de motor gestapt richting Cao Bang. Cao Bang zelf is een grote stad waar echt het communisme nog voelbaar is. In de stad wemelt het van de Chinese hotels omdat het zo dichtbij de grens ligt. Voor de stad hoef je er niet heen maar de omgeving is er prachtig.
Dag 6 Đàm Thuỷ
Blijf in Cao Bang voor een dag, maar gebruik deze dag om naar Đàm Thuỷ te rijden. Vlak tegen de Chinese grens liggen prachtige watervallen, de Quang Trung watervallen. Bij ons was er jammer genoeg erg slecht weer voorspelt, waardoor we besloten de gok niet te wagen en niet er heen te rijden. Je rijdt dezelfde weg heen als terug.
Dag 7 Langson
Aangezien we niet van te voren overnachtingen hadden geboekt en we richting de kust wilden rijden was voor ons Langson al snel de volgende stop waar we zouden gaan overnachten. Na weer een prachtige rit, met wat meer bewolking en ook af en toe regen werd de omgeving er juist prachtig van.

Aangezien we niet de nieuwste motoren hadden, moesten deze ook af en toe voor onderhoud weg. De voorvork van de motor van died was losgeraakt en de olie moest ook vervangen worden. Hoe fijn is het dan dat iedereen in Vietnam op een motor rijdt en deze ook zelfs kan maken. En ja, zelfs de Shell zit hier..

Langson zelf is geen heel gezellige stad, vooral grauw van wat ik mij er kan van herinneren. Een restaurantje konden we zelfs niet echt vinden aangezien we niet meer in het donker op de motor wilden rijden, dus zijn we maar met noodles op de hotelkamer geëindigd. 🙂
Dag 8 Ha Long Bay
Ik mag het eigenlijk niet zeggen, maar ik werd een beetje zat van alle rijstvelden, prachtige groene heuvels en snakte ik stiekem naar de zee en de zon. Dus op naar Ha Long Bay. Veel over gelezen, prachtige plaatjes gezien dus de verwachting was hoog!
Een mooie rit van Langson naar de zee. Omdat je uit het hooggebergte komt rijden zie je al van ver de zee glinsteren. Eenmaal aangekomen bij de kust ben je niet bij Ha Long Bay maar moet je nog een stuk naar het zuiden rijden. Ergens op het punt waar we naar het zuiden gingen rijden hebben we heerlijk langs de kant van de weg wat gegeten en suikerriet gedronken. Een aanrader, want je verliest veel vocht en een beetje suiker met die hitte is wel prettig. In vergelijking met het binnenland werd het het ook weer een stuk warmer.

Hoe dichterbij we Ha Long Bay kwamen hoe meer weg merkten dat hier ook de bedrijvigheid weer toenam. Helaas in onze ogen niet heel positief want grote delen natuur werd vernietigd met dynamiet. Grote vrachtwagens reden af en aan. Toen we aankwamen in Ha Long Bay zagen we dat het in vergelijking met waar we de afgelopen week hadden gezeten het een ontploft toeristisch gebied was. Groot reuzenrad bovenop de berg en een enorme brug was in aanbouw naar Cat Ba. Deze zal inmiddels klaar zijn. We gingen opzoek naar een hostel. Na lang zoeken vonden we eindelijk iets en hebben we maar een biertje gedronken. Dit was niet onze verwachting van Ha Long Bay.
Als je vanuit Hanoi een tour boekt naar Ha Long Bay denk ik niet dat je het zo meekrijgt, maar vooral de mooie kant ziet van de baai. Op het water is het natuurlijk prachtig, maar het Unesco wereldplaatje was er voor mij niet.
Dag 9 Cát Bà
Goed, genoeg gezeurd over Ha Long Bay. We hebben ook veel mensen gesproken die het er prachtig vinden. Ieder zo zijn mening!
We besloten om te kijken of we met de motoren op het eiland Cát Bà konden komen. We hadden gelezen dat je met de veerboot naar het eiland kon, dus hop daar gingen we! Het was even zoeken naar de veerboot, deze vertrekt ergens van een steiger. Maar gevonden! Als enige buitenlanders op de boot hadden we veel bekijks en wilde iedereen maar al te graag bij je staan, je stiekem op de foto zetten en proberen engels met je te praten.


Cát Bà is een mooi eiland om rond te rijden, lekker te eten en de baai verder te ontdekken op zee. Wij waren er in het weekend, waardoor het vol zat met Chinezen. Er was op een enkele accommodatie niks meer te vinden dus besloten we lekker op de motor weer te stappen en het eiland te verlaten na een dagje te hebben gerelaxt. Het doel was voor ons overigens ook niet om het eiland helemaal te verkennen maar juist er lekker rond te rijden.
Tip: Wil je ook bijvoorbeeld kajakken of snorkelen op zee dan is het handig om hier bijvoorbeeld 2 of 3 nachten te blijven.
Dag 10 Hải Phòng
Na een weg wat eigenlijk geen weg was kwamen we uit bij de veerboot. Na 3 verschillende veerboten kwamen we uit in Hai Phong. We hadden er alleen niet bij stil gestaan dat dit een van de grotere haven is van Azië. Man o man.. Tussen alle grote vrachtschepen kwam ons oude veerbootje aan en reden we met zo’n 50-100 motoren in een lange sliert door de haven op weg naar de miljoenenstad Hai Phong.
Dag 11 Hanoi
Aangezien we vooral bezig waren met het rijden hebben we Hai Phong niet als stad bekeken, maar besloten we om de volgende dag weer op de motor te stappen terug naar Hanoi. Een lange rechte weg, maar als je het leuk vind om te rijden dan vind je dit wel leuk. Weer lekker een beetje door het verkeer door manoeuvreren kom je vanzelf weer uit in Hanoi. En je merkt het verschil. Na 10 dagen op de motor rij je inmiddels zelf ook als een Vietnamees en beweeg je zo mee in het verkeer.
Aangezien we zo veel mooie foto’s hebben hierbij nog een kleine collectie van wat plaatjes tijdens onze motorroute door Noord-Vietnam.